Zomerhemdjes!

20170603_102012Heerlijk, zomer! Warm weer met veel zon; wij houden er van! Met een zoon van 5 is voor mij dan echt een must-have: hemdjes! Ookwel: tanktop/ singlet.

Ik kon lange tijd geen goed patroon vinden. In een knippie vond ik er een; maar deze was erg wijd. Paste totaal niet bij mijn zoon. Daarna heb ik er nog zelf een getekend, maar deze had een veel te smalle hals. Omdat ik deze graag af wilde werken met een tricot bias zat hier ook nog eens heel veel tijd in.. dus ik was wel een beetje klaar met die -nooit passende-  hemdjes.

Maar ineens zag ik er een voorbij komen bij OmaLie en daarmee wilde ik nog wel een laatste poging wagen! Het patroon is van Aefflyns en je vind het hier. De beschrijving is in het Duits, maar echt lastig is het niet. Stof knippen; schouders en zijnaden vastnaaien met een naadwaarde van 0,5cm en daarna de armboorden en halsboord aanzetten. Inmiddels doe ik dit met groot gemak, maar ooit volgde ik deze tutorial. Ik maakte maat 122/128 voor mijn zoontje met confectiemaat 116 en lengte 118cm. Ik verlengde het patroon met 2cm en daarna nogmaals met 2cm omdat ik shirtjes liever omzoom dan een boord aanzet.

De stofjes die ik gebruikt heb zijn gewone katoenen tricots. Ik probeer zo veel mogelijk tricot te gebruiken met 92 of 95% katoen. Toevallig zijn alle 3 de stofjes eens gekocht op de markt. Ook de boordjes zijn van tricot. Om de lengte vd boordjes te berekenen heb ik eerst de omtrek van de hals en de armsgaten gemeten. Hiervan 80% berekend en dan +1cm. Die 1cm is vanwege de naadwaarde van 0,5cm. Paste perfect!

20170602_170317

Het eerste hemdje dat ik maakte is deze met wolfjes. De halsboord is net ietsjes te ruim; bij de andere 2 heb ik deze 2cm korter gemaakt. De pasvorm is perfect en ik ben direct enthousiast!

20170602_170331  20170602_170308

 

De hemdjes maakte ik met restjes stof. Bij een shirtje heb ik vaak nog wel een randje stof over en daarvan heb ik nu 3 hemdjes gemaakt. De haaien en monstertrucks staan daarom dwars op de stof haha! 1 haaitje is erg dwars en zwemt lekker de andere kant op. Omdat ik niet genoeg stof had heb ik het achterpand in 2 delen geknipt. De onderkant is afgewerkt met een boord.

Bij de monstertrucks had ik net niet voldoende stof voor een voorpand. Ik heb daarom het voorpand 2cm smaller geknipt en deze 2cm bij het achterpand getekend. Leuk geworden hรจ?

Ik ben mega enthousiast over dit patroon en zo blij met het eindresultaat.. enne.. Milan ook!!

20170602_195158Dit was hem dan.. mijn allereerste blog!! Wat vonden jullie ervan??

Patroon: http://aefflyns.blogspot.nl/2015/06/freebook-minisun-das-sommertop-2015.html?m=1

Stoffen: Markt Breda en Etten-Leur.

6 gedachtes over “Zomerhemdjes!

Geef een reactie

